Organisatie

Organisatie

De zorgorganisatie bestaat uit een klein aantal begeleiders, Sjer en Esdert Jan Doddema wonen op het terrein en zijn net zoals de andere bewoners van de Almelose straat. In een eigen gedeelte van de villa wonen en slapen zij. Er is altijd iemand aanwezig of binnen 10 minuten op de woonlocatie. Daarnaast zijn er nog 2 andere medewerkers welke de zorg verlenen. Doordat het team klein en stabiel is zijn er korte lijnen. Sinds oktober 2019 is er ook een orthopedagoog verbonden aan de organisatie.

Missie, Visie en Kernwaarden
 
Missie
Zorgorganisatie De Landmerken streeft naar een gezond evenwicht tussen beschermd wonen en (on)beschermd leven tussen de mensen waar ervarend leren mogelijk is.
 
Visie
Elk mens ongeacht afkomst of levensovertuiging heeft recht op een zo'n volwaardig mogelijk leven en moet in staat gesteld worden deze binnen de samenleving vorm te kunnen geven. Dit met alle mogelijkheden en beperkingen die de omgeving biedt.
 
Kernwaarden
Eerlijkheid, oprechtheid en plezier in het leven hebben.

Medezeggenschap
Aangezien wij maatwerk leveren in samenspraak met de cliënt zijn wij van mening dat de medezeggenschap het vertrekpunt is van de te leveren diensten.
De Landmerken staat open voor suggesties en verbetertips van de cliënten, gemeenten en/of opdrachtgevers.

Voor beschermd wonen zijn de uitgangspunten welke beschreven zijn in het document Gedragscode Beschermd wonen Twente van kracht.

Vertrouwenspersoon
Binnen De Landmerken hebben we een onafhankelijk vertrouwenspersoon, wanneer je bij ons komt wonen dan maakt je ook met haar kennis en is ze altijd bereid om naar je te luisteren en samen te denken over oplossingen.

Wet zorg en dwang
De Landmerken past geen dwang toe in het verlenen van zorg, de bewoners maken in de basis hun eigen keuzes en waar nodig zal ondersteuning geboden worden in de uitvoering van belangrijke handelingen waarin de vrije keuze voorop staat. Wanneer de bewoner van mening is dat dit niet het geval is kunnen zij zich wenden tot hun vertrouwenspersoon. Wanneer we daarmee niet mee in overeenstemming komen kan men zich wenden tot het klachtenportaal zorg. (zie klachten)

Privacy
Zorgorganisatie De Landmerken hanteert de wet op de privacy toe (AVG) op alle zaken die zij tegenkomen in het werk met de cliënt.
Wanneer het wenselijk is om informatie te delen met anderen zal de cliënt op voorhand daarvan op de hoogte gebracht worden.

Een exemplaar van het privacyreglement is voor iedereen in te zien
op de locatie en zal bij de start van het wonen aan u worden overhandigd. Tijdens de intake zal hiernaar verwezen worden.
In geval van huiselijk geweld en / of kindermishandeling doen wij altijd een melding bij het Veilig Thuis Team.

Download privacy statement

Klachten

Bent u ergens ontevreden over, of heeft u een klacht over onze zorg? We gaan graag met u in gesprek en op zoek naar een oplossing.
Wilt of kunt u de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. 
Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt. 

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. 

Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. 

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Welke klachtenprocedures zijn er ook alweer? 
Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Bestaat uit:
• Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
• Toegang tot de Geschillencommissie KPZ, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door ons geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure.

Wkkgz zorg is alle zorg, denk aan Wlz en Pgb zorg. Uitgesloten zijn: Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet, onvrijwillige/gedwongen zorg (hier gelden Wzd en Wvggz) en WMO zorg bij zorgaanbieders die uitsluitend WMO zorg bieden.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Bestaat uit:
• Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.

De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend Wmo zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat. Anders wordt de Wkkgz procedure gevolgd.

Jeugdzorg vallend onder de Jeugdwet
Bestaat uit:
• Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
• Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.



Disclaimer
Zorgorganisatie De Landmerken (Kamer van Koophandel: 64638030), hierna te noemen De Landmerken, verleent u hierbij toegang tot www.delandmerken.nl (“de Website”) en publiceert hier ter informatie teksten, afbeeldingen en andere materialen. De Landmerken behoudt zich daarbij het recht voor op elk moment de inhoud aan te passen of onderdelen te verwijderen zonder daarover aan u mededeling te hoeven doen. De informatie op de Website is bedoeld als vrijblijvend en niet als een concreet aanbod om een overeenkomst te sluiten. Overeenkomsten worden alleen gesloten door aanvaarding van een als zodanig aangeduide offerte van de Website.
Beperkte aansprakelijkheid
De Landmerken spant zich in om de inhoud van de Website zo vaak mogelijk te actualiseren en/of aan te vullen. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat inhoud onvolledig en/of onjuist is. De op de Website aangeboden materialen worden aangeboden zonder enige vorm van garantie of aanspraak op juistheid. Deze materialen kunnen op elk moment wijzigen zonder voorafgaande mededeling van De Landmerken. Voor op de Website opgenomen hyperlinks naar websites of diensten van derden kan De Landmerken nimmer aansprakelijkheid aanvaarden.

Share by: